Google Ads verificatie vereiste voor financiële advertenties

Leestijd: 1 minuten

Google Ads breidt zijn verificatieprogramma uit naar meer landen om financiële fraude in advertenties aan te pakken.

Uitbreiding verificatieprogramma voor Google Ads

Google AdsGoogle breidt zijn verificatieprogramma voor advertenties met betrekking tot financiële diensten uit, waarvoor adverteerders moeten bewijzen dat ze geautoriseerd zijn om financiële diensten te promoten.

Advertentie verificatie betekent dat adverteerders meer kans hebben om betrouwbaar te zijn en dus meer kans hebben om meer klikken te krijgen.

Google lanceerde dit programma in september 2021 in het Verenigd Koninkrijk. Dit heeft naar verluidt geleid tot een afname van advertenties die frauduleuze diensten promoten.

Google breidt het verificatieprogramma nu uit naar andere landen. De nieuwe locaties zijn onder meer Australië, Singapore en Taiwan.

Wat betekent dit voor adverteerders?

Adverteerders moeten eerst de financiële diensten en producten die ze aanbieden identificeren. Ze kunnen vervolgens hun klanten vertellen hoeveel ze kunnen besparen als ze die diensten gebruiken.

Wat moeten de adverteerder doen

De adverteerders moeten aantonen dat ze geautoriseerd zijn door hun respectieve toezichthouder voor financiële diensten. En verder moeten ze het Google-verificatieprogramma voor adverteerders voltooien.Dit nieuwe beleid van Google wordt van kracht op 30 augustus en adverteerders kunnen eind juni verificatie aanvragen. We zijn nog maar twee maanden verwijderd van de livegang van deze campagne. En het is beter om de verificatie van adverteerders eerder dan later te starten.

Geverifieerd worden door Google

Het programma van Google Ads vereist verschillende stappen om te voltooien en elke stap heeft zijn eigen reeks vereisten. De financiële autoriteiten vereist dat adverteerders:

  • Een reeks vragen over hun bedrijfsvoering beantwoorden
  • Hun identiteit verifiëren.
  • Controleren de details over hun bedrijfsvoering.

Als je jezelf aanmeldt voor het verificatieproces van Google, kan dit een langdurig en tijdrovend proces zijn. Na het voltooien van het verificatieproces heb je 30 dagen nodig om het te voltooien. Advertenties die eind augustus niet zijn geverifieerd, mogen geen reclame maken voor financiële diensten in de genoemde landen.

Wanneer deze update voor Nederland uitgerold gaat worden is niet bekend. Maar je kunt je wel alvast voorbereiden, want de update zal vroeg of laat ook hier gaan gelden.