7 manieren voor meer zichtbaarheid met lokale SEO

Leestijd: 4 minuten

Lokale SEO is een echte must voor kleine bedrijven. Het helpt je om gevonden te worden door lokale klanten. Online zoeken is meestal het startpunt van de lokale consument om op zoek te gaan naar producten en diensten in de buurt.

Als klein bedrijf dien je zichtbaar te zijn in de lokale organische zoekresultaten als je gevonden wilt worden. Zo kun je de zoekers omzetten naar winkelverkeer, geboekte afspraken of een ander type betalende klant.

Hier vind je 7 manieren die het meest impactvol zijn waarmee je lokale zichtbaarheid kunt opbouwen doormiddel van SEO.

1. Controleer technische fouten die index issues kunnen geven

Dit is één van de basics dat je van SEO leert. Je website wordt niet gevonden als de zoekmachines de website niet kunnen indexeren. Technisch SEO waar indexeren van de website onder valt kan best complex zijn. En als je zelf er niet voldoende kennis over hebt, dan kun je dat beter uitbesteden aan een online marketing bureau of een SEO adviseur. Zij zullen kijken welke indexatie problemen en zijn en daar advies over geven hoe deze opgelost kunnen worden.

2. Creëer uniek inhoud

Op het internet heeft je bedrijf niet alleen concurrentie van andere bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden. Je hebt ook te maken met verschillende informatieve websites, mediapublicaties, grote merken en noem maar op. Zij kunnen relevant zijn voor je producten en diensten die je aanbiedt.

Je zult wel begrijpen dat je extra hard je best moet doen om boven deze websites te komen staan. En daar komt inhoud, ook wel content genoemd bij kijken. Deze moet uitzonderlijk en uniek zijn om op te vallen.

Je kunt daarom het beste een lokale contentstrategie opstellen die bij je bedrijfsdoelen aansluit. Zorg er ook voor dat je verschillende soorten lokale content opneemt dat goed geoptimaliseerd is.

3. Integreer lokale linkbuilding in je SEO-strategie

Links worden ook wel als de valuta van het web gezien. Het is een vertrouwenssignaal voor zoekmachines zoals Google en Bing dat aangeeft dat anderen je inhoud onderschrijven.

Bij lokale links laten anderen uit de omgeving zien dat ze je bedrijf vertrouwen. Zo kan de slager van zijn buurman die een bakker is een link krijgen omdat deze zijn vleeswaren voor op brood van hoge kwaliteit vindt.

4. Google-bedrijfsprofiel

Je maakt je lokale SEO compleet met een Google Bedrijfsprofiel.

Google haalt lokale bedrijfsinformatie uit verschillende websites, directory’s en netwerken. Het ziet zijn eigen profielen als de waarheid over elk bedrijf dat gevestigd is.

Deze profielen zijn de in de loop der jaren rijker van informatie en interactiever geworden. En dankzij deze updates zijn ze nu ook veel nuttiger geworden voor mensen die lokaal zoeken.

Google Bedrijfsprofiel laat je informatie zien over de locatie en contactgegevens. Maar het helpt ook zoekers meer inzicht te krijgen in de ervaring met het bedrijf d.m.v. foto’s. Ook brengt het aanbiedingen en evenementen onder de aandacht en communiceert met klanten. Ook is er vraag en antwoord en kun je reageren op beoordelingen.

5. Zorg voor nauwkeurige lokale vermeldingen

Google hecht heel veel waarde aan de ervaringen van zoekers. Informatie die verouderd zijn of onnauwkeurig hebben een negatieve invloed op de gebruikservaring. Dit kan ervoor zorgen dat je lokale zichtbaarheid belemmerd wordt.

Overal waar de zoeker je bedrijfsgegeven online kan vinden, dus denk aan sociale media, startpagina’s en beoordelingssites, moet de zoeker de kans geven om in contact te komen met je bedrijf. En als er een verkeerde openingstijd, adres of telefoonnummer staat vermeld, dan kan dit ertoe leiden dat deze persoon voor een gesloten deur komt te staan. En dan ervan af ziet om producten en diensten van je af te nemen.

Wanneer er op internet meerdere versies van bedrijfsgegevens vermeld staan, kan het ertoe leiden dat de zoekmachines niet kunnen zien welke de meest recente en correcte gegevens zijn. Hierdoor kunnen je bedrijfsinformatie als onbetrouwbaar overkomen.

Kleine bedrijven kunnen verschillende tools gebruiken die de bedrijfsvermeldingen scannen.

6. Reageren op lokale beoordelingen

Recensies zijn tegenwoordig enorm belangrijk bij lokale zoekervaringen. Lokale consumenten geven aan dat de regelmatig de beoordelingen lezen wanneer ze zoeken naar lokale bedrijven.

Google geeft aan dat er 3 belangrijke lokale rankingfactoren zijn, namelijk relevantie, afstand en prominentie. Meer recensies en positieve beoordelingen kunnen de lokale positie van bedrijven verbeteren.

7. Gebruikmaken van een relevant lokaal schema

Schema-opmaak is een type gestructureerde gegevens dat webscrawlers makkelijk maakt en zoekmachines helpt om de inhoud van je pagina beter te begrijpen. Het is geen rankingsfactor, maar kan wel bijdragen bij relevante zoekopdrachten.

Deze opmaak kan aanvullende informatie benadrukken. Denk aan broodkruimels, recensies, veelgestelde vragen en sitelinks in de zoekresultaten. Het is wel belangrijk om deze correct toe te passen. Want bij foutief gebruik kun je een penalty krijgen van Google.

Conclussie lokale SEO

Voor een klein bedrijf kan het moeilijk zijn om lokale SEO aan te pakken. Je hebt misschien een marketingteam die hier liever geen aandacht aan wilt besteden. Of je vindt alle informatie op je afkomen dat je het liever links laat liggen.

Hopelijk heb je dankzij bovenstaande informatie wat meer overzicht en duidelijkheid kunnen krijgen. En kun je kijken wat je zelf met je team kunt oppakken en wat je eventueel wilt uitbesteden. Let er wel op dat lokale SEO niet iets eenmaligs is. Het dient constant bijgehouden te worden.