10 tips om hoger te scoren in Google Maps

Leestijd: 8 minuten

Word vindbaar op Google Maps en leid bezoekers naar je website en locatie en trek klanten aan. Neem geen risico met enkele van de veelgebruikte online advertentiehulpmiddelen op de markt. Bespaar je klanten tijd en breng ze in kaart. Bekijk deze top 10 tips om de beste resultaten te krijgen met Google Maps.

Je zoekt een plek om te lunchen in een onbekende omgeving, of om hulp te krijgen bij een onverwachte lekke band. Waar kijk je dan?

Velen van ons gebruiken Google Maps om onze reizen te plannen, winkels in de buurt te vinden en betere aankoopbeslissingen te nemen. Dus, wat zal ervoor zorgen dat je dichter bij je lokale aanbieder komt, terwijl je op zoek bent naar producten en diensten?

Hier zijn tien manieren om goed te scoren, verkeer te genereren en meer klanten te werven door Google Maps te gebruiken.

1. Maak een bedrijfsprofiel aan op Google Mijn Bedrijf

In de eerste stap van het vaststellen van zichtbaarheid in Google maps, moet je je Google Bedrijfsprofiel (voorheen bekend als GMB of Google Mijn Bedrijf) claimen en optimaliseren.

Je kunt dit doen door op je bedrijfsnaam op Google of Maps te klikken en vervolgens je vermelding te verifiëren.

Ben je ingelogd op je Google account en is je vermelding geregistreerd? Dan kun je je gegevens bewerken, dit is tevens ook mogelijk vanuit de zoekresultaten.

Google Bedrijfspagina’s is de belangrijkste bron voor bedrijfseigenaren om georganiseerde informatie over hun bedrijf te krijgen en te communiceren met andere bedrijfseigenaren over de hele wereld.

Google zal een beetje onderzoek doen naar alles wat wordt vermeld op de websites, en zal ook toegang krijgen tot kleine en andere lokale mappen om nog meer informatie over je te vinden.

2. Gelinkte inhoud plaatsen (inclusief foto’s)

Wanneer je bij Google je Bedrijfsprofiel geclaimd hebt, ben je al op de goede weg.

Om bedrijven hoger te rangschikken op Google Maps, is het belangrijk om regelmatig je berichten bij te werken. Deze updates mogen deals, workshops, evenementen en gerelateerde blogposts bevatten. En wanneer het mogelijk is, is het toevoegen van relevante foto’s ook een enorme pluspunt. Deze foto’s kunnen je een enorme boost aan likes, kliks en views geven.

3. Optimaliseer je aanwezigheid op het web voor lokaal organisch zoeken

Als je goed gevonden wilt worden op Google Maps, dien je ervoor te zorgen dat je aanwezigheid op het web is geoptimaliseerd voor lokale mensen. Dat omvat je website, eventuele externe inhoud en het delen van sociale media berichten.

Je eerste stap zou een lokale SEO-audit moeten zijn om de specifieke behoeften en zwakke punten op deze gebieden van een SEO-strategie te identificeren. Deze drie elementen, inhoud, links en zoekwoorden, zijn de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle SEO-strategie. Dus als een gebied zwak is, dien je jezelf te concentreren op het optimaliseren van dat specifieke onderdeel vóór de andere.

De inhoud van je website moet worden geoptimaliseerd voor de zoekmachines zodat ze gemakkelijk kunnen crawlen en indexeren. Ook dient je inhoud te worden gevuld met inhoud die rijk is aan relevante, lokaal georiënteerde zoekwoorden en logische interne en externe links naar de antwoorden waar je bezoeker naar opzoek zijn. Google beloont namelijk websites die bezoekers naar antwoorden lijdt in een paar kliks.

Ook dient de website snel te laden en voorzien zijn van een naadloos navigatie. Deze dient niet alleen geoptimaliseerd te zijn voor desktop, maar ook voor mobiel en tablet. Dit is op lokaal niveau belangrijk aangezien mensen hun zoektocht meestal op hun mobiel beginnen.

4. Maak gebruik van de Lokaal Bedrijf Schema

Bij het structureren en formatteren van inhoud voor gebruik in een schema ontwikkeling, geven Google en andere zoekmachines de voorkeur aan standaardisatie. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van een schema.

Bedrijven kunnen ook code om hun inhoud wikkelen om de relevantie ervan op Google en andere zoekmachines te vergroten. Local Schema (Lokale Schema) helpt hen om hun inhoud geïndexeerd te krijgen door zoekmachines.

Een lokaal bedrijfs schema behandelt veel van dezelfde zakelijke problemen die aanwezig zijn in een Google bedrijfsprofiel, en waarop waarschijnlijk vaak wordt vertrouwd bij het zoeken naar het probleem in kwestie. Wanneer het voor Google makkelijk is om je locatie te verifiëren, des te meer kans je hebt om zichtbaar te zijn in Google Maps.

5. Embed de Google Maps op de contactpagina

Het is eigenlijk best logisch om aan te nemen dat het embedden van een Google Map op je website een positief effect heeft op je positie in Google Maps. Het is immers een Google Maps weergave van je plaatsing.

Het optimaliseren van de web ervaring voor Google is een verheven doel, niet alle zakelijke klanten zullen zich verenigen om naar dit doel te werken. Maar je moet zeker je eigen doel nastreven om een ​​consistente, hoogwaardige gebruikerservaring te garanderen. Het kan helpen om een ​​interne SEO-expert te hebben die in staat is om aan deze doelstellingen te voldoen. Of het inhuren van een online marketing bureau kan deze taak op zich nemen.

6. Eigen reviews

Elk bedrijf kan een vermelding voor hun bedrijf maken, ervoor zorgen dat hun basisinformatie wordt bijgewerkt en hun website, blogs en sociale media vullen met voldoende relevante, lokale inhoud. Een andere cruciale factor bij het bepalen of, en zo ja waar, een lokaal bedrijf tegenwoordig in Google Maps wordt weergegeven, betreft wie je klanten kan noemen.

Google let goed op over zowel het aantal beoordelingen als hoe actief ze zijn in het adresseren van die beoordelingen. Of ze nu gunstig of negatief zijn, de internetzoekmachine zoekt naar actie als het gaat om het reageren op beoordelingen.

Elk bedrijf wilt natuurlijk het aantal negatieve beoordelingen dat het ontvangt beperken. En alle negatieve beoordelingen moeten snel worden aangepakt om te voorkomen dat de reputatie van de bedrijf wordt aangetast. Dit kan juist handig zijn om de klantenservice te vergroten, omdat het inzicht geeft in de effectiviteit van de betreffende artikelen en/of diensten.

De meeste locaties die klanten kunnen beoordelen op Google Maps hebben een verscheidenheid aan beoordelingssites waar ze beoordelingen kunnen achterlaten. Denk aan Facebook, Yelp, TripAdvisor en andere branche specifieke sites. Deze beoordelingen hebben echter niet hetzelfde gewicht als opmerkingen die zijn achtergelaten in de Google Mijn Bedrijf-community.

Het is een goed idee om referenties van je klanten te vragen wanneer je een goed product of dienst hebt geleverd. Pas nadat je klanten het product of de dienst eerlijk hebben gebruikt. Als ze een heel goede ervaring hebben gehad, zullen ze die zeker onthouden.

Er is een verscheidenheid aan services beschikbaar, die kunnen worden gecontracteerd, om klant beoordelingen te automatiseren en uitvoering te vragen per acties die worden voltooid. Een voorbeeld van dergelijke diensten zijn: automatische e-mails die naar klanten worden gestuurd voor antwoorden, plus geautomatiseerde vervolgoproepen. Verschillende bedrijven bieden deze diensten aan, met automatisering en 24/7 callcenters voor aanvragen. Automatisering kan drukke lokale bedrijven in staat stellen veel tijd te besparen.

7. Update je lokale vermeldingen en ANW gegevens

Er zijn drie belangrijke onderdelen van je website: naam, adres en telefoonnummer. Het is uiterst belangrijk voor zowel Google als je publiek om je vermeldingen en gegevens consistent en nauwkeurig te hebben voor alle handmatig samengestelde bronnen/mediarapporten, sociale media platforms en sociale media bronnen. De verwijzingen naar je bedrijf vanuit Google worden ook wel vermeldingen (citations) genoemd.

Je kunt je vermeldingen en gegevens vinden door eerst de gebieden te doorzoeken waar je deze bedrijfsnaam hebt gebruikt om er zeker van te zijn dat je alle plaatsen hebt waar je vermeldingen zich kan bevinden. Als je niet zeker weet in welke gebieden je bedrijfsnaam gebruikt hebt, raadpleeg dan de lijst met locaties waar je bedrijfsgegevens zijn opgeslagen.

Als je uitdagingen tegenkomt die je vermogen om waardevolle informatie en diensten te leveren belemmeren, dien je contact op te nemen met de eigenaar/beheerder/webmaster van de informatie die je wenst.

Er zijn ook gratis en betaalde lokale vermeldings services waarmee je gemakkelijk informatie over lokale bedrijven kunt zoeken en bekijken, inclusief de URL en services van je webpagina en afbeeldingen.

8. Bouw locale backlinks

Backlinks of inkomende links zijn links waarbij een website een pagina heeft die direct gelinkt is aan de pagina waar jij iemand naar toe wilt laten gaan. Het doel van deze links is om het verkeer dat u ontvangt van de linkende website te verhogen. Backlinks van zowel lokale als product/service perspectieven kunnen uw bedrijf valideren.

Als je de zichtbaarheid in lokale directory’s handhaaft, dien je te bevestigen dat de vermeldingen geschikt zijn voor de categorie, indien dit mogelijk is. In de meest gunstige geval zullen deze links een “follow” link zijn. Dit houdt in dat Google de bron van de link naar je inhoud zal volgen en erkennen.

De meeste directory’s weten wat de waarde is van een “follow” link. Daarom willen ze kosten in rekening brengen voor het plaatsen van een link naar je website. Maar probeer ook te onderzoeken naar niet betaalde bronnen waar je een link kunt plaatsen. Denk aan websites van relevante partners en industries.

9. Verbind je met je community

Net zoals Google website bezoeken beloont in Google Bedrijfsprofiel, let het ook op het land van herkomst van de website. Het gaat naar sites op basis van zijn locatie.

Organisaties moeten optreden als een verlengstuk van een lokaal bedrijf voor de gemeenschap die het bedient. Door te voldoen aan de behoeften van een specifieke gebruikersgroep, in plaats van alleen te focussen op het aantrekken van bezoekers naar een bedrijf. Hierdoor wordt de kans groter dat bedrijven worden beschouwd als een bloeiend onderdeel van de gemeenschap waarin ze actief zijn.

Publiceren van gelinkte content is één van de mogelijkheden, maar je kunt natuurlijk ook fysiek deelnemen en jezelf lokaal of nationaal in lokaal of nationaal nieuws betrekken en/of vermelden.

10. Focus op de SERP’s en de long tail

Als je een bepaald aspect van je lokale aanwezigheid op het internet gaat optimaliseren, wil je je voortgang volgen om te zien waar je scoort binnen Google Maps en de reguliere resultaten van de zoekmachines (SERP’s). Dit doe je op basis van zoekwoorden waar je hopelijk op gevonden wilt worden.

Je kunt dit makkelijk zelf handmatig uitvoeren door in de incognito modus van de browser te gaan. Zorg er ook voor dat je niet ingelogd bent. Uiteraard kun je ook gebruik maken van de vele keyword rank monitor tools die er tegenwoordig bestaan.

Bij het overwegen welke zoekwoorden je moet volgen, moet je rekening houden met bepaalde gegevens.  Bekijk bijvoorbeeld “beste” en “betaalbare” of “bij mij in de buurt” met je zoekwoord toegevoegd.

Deze woordgroepen die voorzien zijn van meerdere meerdere woorden, worden long tail genoemd. Ze hebben mogelijk geen significant lokaal zoekvolume, maar deze volumes kunnen oplopen. Hou er rekening mee dat je jezelf concentreert op actuele groepen gerelateerde zoekwoorden en niet niet competitieve zinnen.

Na enige tijd zal je bedrijf als een lokale autoriteit gezien worden. Hierdoor zullen de short tail zoekwoorden (zoekwoorden van één woord) ook beter scoren.

Plaats je bedrijf op Google Maps

Nu je voorzien bent van een lijst met punten waar je op moet letten, ga je je bedrijf op de kaart zetten. Het online vestigen van autoriteit en expertise kost tijd.

Google beloont bedrijven die de beste antwoorden geven op de vragen van hun klanten, maar ook goede producten en diensten leveren en lokaal actief zijn. En wanneer je klanten positieve reviews plaatsen en je bedrijf een goede klantenservice biedt, komt dit ten goede van je bedrijf op het internet.